יום ראשון, 18 במרץ 2012

Orgeat- סירופ שקדים

סירופ השקדים הזה (שקדים ותפוזים) נמצא כמרכיב במספר קוקטיילים (מאי-טאי למשל). וכמו במרבית הסירופים- אין סירופ מוצלח יותר מכזה שמכינים לבד.
מתוך כל המתכונים שברשת בררתי לעצמי שנים מתוך בלוגים שאני מעריך: הראשון בעברית- חלומות רטובים והשני באנגלית- Kaiser Penguin.


נתחיל בגרסה הראשונה:


500 גרם של שקדים קלופים חצויים.
1/4 כוס סוכר דמררה.
ליטר מים.

השלב הראשון הוא לקלף את השקדים (ניתן כמובן לדלג על השלב הזה ולקנות שקדים קלופים אבל עם פער של כמעט פי-2 במחיר, שווה להשקיע קצת זמן). הדרך להסיר לשקדים את הקליפה הדקה שלהם היא להשרות במים רותחים וכשמתחילים לשמוע פצפוץ קטן זה הזמן להרים את השקדים אחד אחד (עם כף. זה חם.) ובלחיצה קלה השקד נורה קדימה ( לקח לי איזה חצי שעה לעלות על הטריק ועד אז השקעתי בלחיצות עד שכל האצבעות שלי התמלאו שלפוחיות. מהרגע שגליתי את הטריק, הקטע הקשה היה להצליח לכוון את השקדים חזרה לקערה. במהלך הניסיונות כל המטבח שלי התמלא בשקדים שעפו לכל עבר).
כל התהליך לא צריך לקחת יותר מעשרים דק'.

כאשר השקדים קלופים. צריך להשרות אותם כחצי שעה במים כדי שיתרככו ואז לסנן את המים (עד שהצלחתי לקלף את כולם הם כבר היו רכים אז דילגתי על השלב הזה).

את השקדים הקלופים מכניסים לסיר עם רבע כוס סוכר וליטר מים. ומערבבים על אש קטנה עד שהסוכר נמס לגמרי.
מורידים מהאש ומחכים שיתקררו ואז מעבירים לכלי אטום לבלות יומיים במקרר.


אחרי יומיים טעמתי את הנוזל ולא הגעתי לטעם שקדים שסיפק אותי ולכן השארתי אותם לעוד יום בכלי במקרר.

השלב השני:
1/2 קילו סוכר דמררה.
10 טיפות של מי ורדים.
15 טיפות של תמצית תפוז.
1 כף תרכיז שקדים.
4 מנות רום זהוב.

בתום 48 שעות, אנו מסננים את השקדים מהנוזל לסיר, לנוזל להוסיף 1/2 קילו סוכר דמררה (ליחס של 2:1 לטובת המי שקדים) ומבשלים פעם שניה על אש קטנה עד להמסה מלאה של הסוכר. בעצם מכינים סוג של סירופ סוכר עם מי שקדים.




אחרי שהסירופ מתקרר מוסיפים- 10 טיפות של מי ורדים, 15 טיפות של תמצית תפוז, כף של תרכיז שקדים (רוזטה) ו-4 מנות של רום דמררה כהה (אין לי ולכן הוספתי רום כהה אחר).
הסוכר והרום משמשים כחומרים משמרים ויבטיחו שהאורז`ה יחזיק לאורך זמן ועם טעמים יציבים.




התוצאה? מרשימה ביותר. הסוכר דמררה נותן לסירופ טעם קרמלי מאוד חזק ולקח קצת זמן עד שמרגישים את טעם השקדים. מכיוון שהוספתי את התמציות אחרי שהסירופ התקרר הם לא איבדו מהעוצמה והן נותנות ריח חזק ביותר של הדרים (אני רוצה להאמין שגם הוספת קליפות התפוז למי השקדים עזרו). אני כבר לא יכול לחכות לנסות את המאי-תאי לקראת ערב הקוקטיילים הבא שלי.


את הגרסה השניה אני אנסה כשהבקבוק הזה יגמר לי ואז אוכל לערוך השוואות.

תגובה 1:

  1. לכבוד הוא לי להיות מוזכר באותו משפט כמו הקייזר, שלצערי הפסיק לכתוב בכלל לאחרונה.
    המתכון שאני מצאתי אידיאלי, אחרי דיי הרבה ניסיונות היה כזה - אני קונה 500 גרם שקדים, עם הכל, לא מקולפים, לא טחונים, עדיף אפילו טריים מהעץ (אבל קלויים כמובן ולא ירוקים). מכניס לשקית והולם בהם עד זוב שקד, מוסיף לעיסה 2 כוסות מים ו4 כוסות סוכר לבן ומבשל עד להרתחה.
    משאיר להשריה ל24 שעות, מוסיף כוס מים ורצועה עבה של קליפת תפוז, מביא שוב לרתיחה ואז מבשל בלי מכסה ל7 דקות כדי לצמצם במעט את הנוזל.
    מסנן הנוזל לקנקן גדול, מוסיף כף של אנגוסטורה ביטרס תפוזים, כף של מי זהר, כף של מי וורדים, טיפה אחת בלבד של תמצית שקדים, מערבב ומבקבק. התוצאה היא כליטר של סירופ אורז'ה באיכות מדהימה.

    השבמחק